Utdelningsportföljen

Nu tänkte jag sätta igång med en rad inlägg där jag presenterar mina portföljer.

Är som sagt inte helt inne på alla Googles funktioner i Blogger ännu och är osäker på hur jag får in ett Excel-ark med tickers osv så att bolagen kan uppdateras i realtid, kom gärna med tips om ni har bra koll på läget.

Först ut är kärnportföljen: Utdelningsportföljen.

För att motivera den här portföljen krävs inte mycket mer än Thelenius verktyg för att visa utdelningarnas, kontinuitetens och långsiktighetens effekt på pengar. Utdelningar skapar över tid en ränta-på-ränta-effekt om de återinvesteras med disciplin. Tanken är att mina pengar inte ska lämna Avanza förrän jag går i pension om många år, och jag hoppas att denna simulation kommer illustrera min portföljs värde ganska bra.

Allt handlar som sagt om att inte tappa intresset och motivationen och att orka spara dessa pengar varje månad under alla dessa år (ungefär 540 månadssparanden kvar). Även om man inte älskar börsen lika mycket som jag själv gör krävs det inte alltför mycket jobb att välja ut några stabila utdelningsaktier och att månadsspara en summa pengar i dem. Jag kommer dock förklara i ett senare inlägg hur jag resonerar kring bolag med hög direktavkastning jämfört med utdelningshöjande bolag, och hur tillväxtbolag kan vara en fördel att äga långsiktigt om man är en duktig värdeinvesterare. För att få en djupare förståelse för vad detta handlar om får ni gärna ställa mig frågor eller läsa någon av Marcus Hernhags böcker, stark rekommendation från min sida.

Exemplet nedan visar hur en peng på 100000kr utvecklas med en snittavkastning på 8% (en rimlig avkastning som ungefär står i relation till Stockholmsbörsen exkl. utdelningar de senaste 100 åren), en direktavkastning på 3,5% och en månadsinsättning på 3000kr som ökar med 5% per år i 45 år (ungefär det antalet år som är kvar tills jag är 65). Jag tycker att det talar för sig självt.



Börsen kommer gå upp och börsen kommer gå ner under de här 45 åren. Men att ligga långsiktig i utdelningsaktier är jag övertygad om är en bra strategi för mig. Något man kan se om man letar upp sparkalkylatorn deluxe är att efter år 28 har jag en månadsutdelning på över 30000kr, vilket innebär att jag redan då hade kunnat gå i tidig pension och leva på utdelningar + pensionspengar. Efter ungefär 10 år (innan jag är 30) kommer jag ha min första miljon enligt tjänsten. Det är dock alltså räknat utifrån 100000kr i startvärde. Om jag inkluderar mina andra portföljer och Lendify ligger jag en bra bit över detta så förhoppningsvis kommer resan gå ännu snabbare, snöbollen är satt i rullning och utdelningarna tickar in nästan varje månad på året. Jag får redan en bild över hur det kan kännas att få sin lön utbetald på Avanza, att pengarna jobbar för mig.

Här nedan kommer innehaven i min utdelningsportfölj så som den ser ut idag. Anledning till hög vikt i investeringsbolag kommer jag också ta upp i ett kommande inlägg.


Notera att detta inte inkluderar mina utländska utdelande innehav, då dessa förvaras i en kapitalförsäkring för källskattens skull. Tjänsten jag använder för att få denna sammanställning heter nnava.github.io och är en varm rekommendation för alla utdelningsinvesterare.

Ha det gott så länge så återkommer jag så småningom med redovisning av fler portföljer, för att fortsätta lägga en grund om vem jag är som investerare.

Disclaimer: Jag äger alla bolag i inlägget. Mina tankar ska just ses som tankar och ej som råd.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Livstecken och uppdatering!

Om första bloggmånaden, ett avslutat kvartal och ett misslyckat Aprilskämt

Fonder och Lågrisksparandet