Om första bloggmånaden, ett avslutat kvartal och ett misslyckat Aprilskämt

I ett avsnitt av Fritte Fritzons podcast Allt du velat veta menar en forskare inom området lycka och livsnöjdhet att man ska uppmärksamma de små sakerna i livet för att bli som allra lyckligast. Det gör vi idag genom att fira min bloggs 1-månadsdag, hipp hipp hurra. Så här ser månaden ut i siffror (Google Analytics är riktigt kul):

- 14 nya inlägg (i snitt ett varannan dag, det är på gränsen till för många tycker jag men jag kommer nog hålla mig där någonstans i framtiden när allt flyter på).
- I skrivande stund 829 stycken unika sidvisningar.
- Flest Stockholmare och därefter Göteborgare bland läsarna, känns surt (haha).
- Flest läsare i åldrarna 25-34 och därefter 35-44, nästan enbart män.
- Fem nya kommentarer, superroligt!
- Ett misslyckat Aprilskämt. Jag kommer givetvis inte teckna Peckas Naturodlingar, åtminstone inte förrän de har flummat färdigt och börjat visa bra siffror. Jag tycker om mina pengar mer än att vilja utsätta dem för den risk/rewarden. Själva misslyckandet med skämtet är tvådelat. Dels var det nog lite väl optimistiskt att tänka att någon skulle syna min bluff med så här få läsare. Så nu vet jag att det hade kunnat gå illa om jag någon gång skulle var allvarlig med att plocka in ett halvtaskigt onoterat bolag i portföljen, ingen hade stoppat mig. Dessutom fick jag inte skrivit något inlägg igår, så att det stora avslöjandet blev en dag försenat. :-)

Jag är kanonnöjd med första bloggmånaden. Det känns roligt att det är igång och jag hade aldrig kunnat tänka mig att så många skulle vara intresserade av att läsa det jag skriver. Hela 829 klick på min blogg! Nu vet jag ju i och för sig inte om folk faktiskt är intresserade av det jag skriver, men ni läser det uppenbarligen ändå. Fortsätt gärna med det! Förutom att den första månaden är avklarad så har vi avslutat 2017s första kvartal. Jag tänkte joina finans-Twitter och skriva en kort Q1-rapport:



Jag har halkat efter index lite grann hittills på grund av ett gäng surdegar som ligger i en tråkig (förhoppningsvis kortsiktig) trend. HM, Starbreeze, Novo, Resurs och Kopparbergs har varit tyngst. Jag är väldigt kluven kring HM, men jag tänker ge aktien året ut, har trenden inte vänt för dem då så åker den ut. Hur ser ni som äger de här aktierna på saken? Tur att man är långsiktig, men det svider ändå. Utdelningarna har börjat rulla in och nu väntar de två mest utdelningsintensiva månaderna på året. Det känns bra, ser även fram emot att kunna jämföra årsvis mellan de vackra staplarna. 

Jag insåg även i helgen att jag inte har framfört mina finansiella mål för året här på bloggen. I samband med att jag skriver dem här tänkte jag även formulera några delmål som som ska gälla för årets Q2.

Mål för helåret 2017:

- Få över 3500kr i utdelningar.
- Ha sammanlagt 250000kr på Avanza.
- Få totalt 15000 unika sidvisningar på bloggen.
- Tjäna 100kr på bloggen.

Mål för Q2: 

- Ha sammanlagt 200000kr på Avanza.
- Få totalt 3000 unika sidvisningar på bloggen.
- Göra färdigt bloggens layout.
- Få igång Google Adsense och Google Adwords.

Det var nog det hela för ikväll. Imorgon börjar en ny fullspäckad vecka och på fredag ska jag ner till Frankrike och åka skidor. Det ser jag fram emot fantastiskt mycket!

Ha det gott mina vänner. 




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Livstecken och uppdatering!

Fonder och Lågrisksparandet