Fonder och Lågrisksparandet

Hej igen!

Idag var det dags för sista inlägget om mina portföljer, jag passar på att ta upp både Fonder och Lågrisksparandet.




Fonder består av en långsiktig portfölj som egentligen bara finns av en anledning, nämligen att jag inte ännu litar på mig själv som investerare. Det är en högaktuell diskussion med småspararen vs fondsparandet och indexfonder har ökat explosionsartat i gemene mans portfölj de senaste åren. Mycket tack vare Nordnets Superfonden och Avanza Zero, som ger dig möjligheten att köpa Stockholmsbörsens 30 mest omsatta aktier (alltså indexet OMXS30) till 0kr i fast och rörlig avgift.

Har man ett ekonomi-intresse har man säkert stött på den effektiva marknadshypotesen. Denna menar att de allra flesta investerarna misslyckas med att konsekvent slå sina index och förutom det också tar ut en avgift för kalaset. Detta leder osökt in på tankar kring hur möjligheterna för mig att slå index ser ut om inte ens tunga investerare som placerar på heltid klarar av det. Men hypotesen bygger på att det alltid finns fullständig information på marknaden tillgänglig för stora som små investerare, vilket måste kritiseras. Alla tänker vi olika kring olika bolag och situationer som uppstår och alla kan vi omöjligt göra samma analys av ett bolag och dess framtida förutsättningar. Detta tillsammans med en hel rad andra anledningar gör att det finns en liten del investerare som konsekvent slår sitt index. Den gruppen satsar jag på att tillhöra i framtiden!

Fram till dess har jag kvar mitt månadsspar i fonder som står för nästan hälften av mitt totala månadsspar. Än så länge har fonderna gått finemang över en period då börsen också gått finemang. Jag behöver inte gå in så mycket på de enskilda fonderna utan ni kan hitta dem själva här nedan. Med en sharpekvot på över 2 slår den både mina andra portföljer och index. Tanken är att detta ska vända (i alla fall den delen med att fondportföljen slår mig). När jag har presterat bättre än min fondportfölj under ett par år kommer jag successivt försöka vikta över från fonderna till enbart aktier. Fonderna går bra men är tråkiga, kostar pengar och har ingen utdelning i kronor och ören till mitt konto.

Och just det, Lågrisksparandet används då jag under korta perioder vet att jag kommer ha en summa pengar liggandes men som ska användas under såpass lång tid att de inte kan ligga på ett sparkonto. I dagsläget finns där ett månadsspar i en hedgefond. Inte mycket mer spännande än så.



Idag sprang jag milen på bandet och lyssnade på ett efterlängtat avsnitt av Prata pengar. Bra start på veckan som till ca 80% kommer att spenderas i biblioteket.

Ha det gott!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Livstecken och uppdatering!

Om första bloggmånaden, ett avslutat kvartal och ett misslyckat Aprilskämt