Tillväxtportföljen - Hög direktavkastning eller Utdelningstillväxt?

Näste man till rakning: Tillväxtportföljen.

Jag kom in igår på ämnet om hur pass effektivt det är att starta en utdelningsportfölj med stora, stabila Large Cap-aktier som befinner sig i en mognadsfas, s.k. Cash cows, redan från början när kapitalet är litet. Jag tänkte utveckla tanken i det här inlägget samt presentera min Tillväxtportfölj.

Om man idag får hjälp av en storbank med att sätta ihop en långsiktig portfölj kommer en del av den innehålla räntor. Jag ser mina utdelningsaktier som räntor med högre risk, men som ger avsevärt mycket bättre långsiktig avkastning. De delar ut år efter år (förhoppningsvis) men med en lägre utdelningstillväxt än de bolag som jag klassificerar som tillväxtbolag, eller Stars. Dessa bolag är egentligen de som kommer ge min portfölj en head start nu när mitt kapital är litet, förutsatt att jag har lite fingertopps- och/eller analytisk känsla för vilka tillväxtbolag jag ska välja. Om vi tittar på ett tillväxtbolags rapporter kommer vi snart inse att omsättning, vinst, marknadsandelar och utdelning växer på ett helt annat sätt än för ett tungt storbolag, om tillväxtbolaget gör bra ifrån sig. Om det (oftast lilla) tillväxtbolaget har en snittillväxt i vinsten på 15% kommer det ta 4-5 år för aktiens kurs att fördubblas, förutsatt samma P/E-tal och allt annat lika. Den fördubblingshastigheten ser vi nästan aldrig (sett över tid) för de stora bjässarna.

Problemet är som sagt att välja rätt. Hög avkastning går (oftast) hand i hand med hög risk och en aktie som kan fördubblas på 4 år kan också vara värd halva sitt ursprungliga värde på lika lång tid, utan problem. Därför ser jag gärna på det hela som en långsiktig blandning där jag försöker välja tillväxtaktier (enligt vissa krav som förklaras i ett kommande inlägg), som jag verkligen tror på och förstår mig på, för att få upp ett kapital under de första åren. Samtidigt vill jag inte lägga hela risken på dessa bolag då det lika gärna kan göra att jag står tomhänt efter några år (jag kommer aldrig ha övertro på min egen förmåga att stockpicka/värdeinvestera), därför har jag en utdelningsportfölj också som generellt har en högre, "säkrare" direktavkastning. Tanken är att i takt med att åren går kommer jag vikta över tillväxtaktier till utdelningsaktier för att minska risken och för att börja få mina regelbundna utbetalningar. Dock är det inte ett krav men en önskan att tillväxtbolagen jag väljer delar ut redan från början, och gärna har en historia av att göra så. Detta kan göra att de i framtiden, när de har mognat lite, kan få en plats i utdelningsportföljen. Men dessa krav pratar jag alltså om i ett annat inlägg.

Se mina nuvarande innehav i Tillväxtportföljen här nedan.


Ha en fantastisk torsdag mina vänner!

Disclaimer: Jag äger alla aktier i det här inlägget också, surprise. Gör alltid en egen analys innan köp.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Livstecken och uppdatering!

Om första bloggmånaden, ett avslutat kvartal och ett misslyckat Aprilskämt

Fonder och Lågrisksparandet