Snabbanalys av XMReality och Augmented Reality

Hej på er!

Igår nämnde jag kort i min uppdatering att jag tecknat två nya IPOer. Tyvärr missade jag vårdbolaget Ambea då jag glömt att föra över pengar till min kapitalförsäkring. Men sådant händer, ändå fick jag tecknat två andra intressanta bolag. Ett som jag varit intresserad av en längre tid och ett som fångade min uppmärksamhet när jag fick nys om börsnoteringen. Nämligen XMReality och Peckas Naturodlingar! Jag tänkte presentera dem här för er på bloggen.

XMReality (www.xmreality.se) är ett tech-bolag som utvecklar mjukvaror och hårdvaror inom augmented reality. De har nu för avsikt att noteras på First North. Många känner säkert till virtual reality, som är en helt artificiell och alternativ verklighet som du tar dig in i genom till exempel ett par VR-glasögon. Augmented reality däremot jobbar med förstärkt verklighet. Istället för att skapa nya virtuella platser så förstärker man genom teknik den verklighet vi redan lever i. Ett kanonexempel på ett användningsområde för detta är förra sommarens fluga Pokémon GO, där man nyttjar augmented reality för att applicera en spelvärld på vår verkliga värld.

Vad XMReality gör är att hitta ett nytt område för AR, med hjälp av kunder inom industri- och produktionsföretag. Främst när tekniken strular och behov av service finns (vem känner inte igen sig, dock gäller detta större maskiner än en router eller AppleTV). På företagets hemsida kan vi läsa följande: "Genom avancerad Remote Guidance kan våra kunder öka kvaliteten i sina servicetjänster, förbättra resursanvändningen och sänka kostnader."
Mycket spännande! Man ger sig alltså in på att lösa ett problem i globaliseringstrenden där allokeringen av resurser (inom service) är komplex och utspridd över världen samtidigt som kraven på serviceteknikers kvalitet ökar. Med deras Remote Guidance kan alltså en tekniker få hjälp med ett konkret serviceproblem, underhåll av maskiner eller med utbildning av någon som är kompetent inom området, och som befinner sig på andra sidan jorden. Användare beskriver tekniken som att "det känns som att man är på plats på riktigt".

Mjukvaran används till exempel i ett par smarta glasögon som en tekniker sätter på sig medan en medhjälpare vid en dator någon helt annanstans visar och berättar så att teknikern "ser i verkligheten", genom sina glasögon, vad som ska göras. Bättre illustreras detta i klippet: Remote Guidance - This Is How It Works

Idag satsar XMReality på effektivisering och förenkling av service som bidrar till lägre resekostnader, högre servicekvalitet, stärkt varumärke och nya försäljningsmöjligheter, enligt dem själva. Jag anser själv att tekniken skulle kunna gå att applicera på många flera användningsområden och tekniken är därför rejält skalbar när mjukvaran och hårdvaran nu är utvecklad. Man riktar sig mot branscherna Fältservice, Eftermarknadsservice och Industriservice i dagsläget.

Fördelar: 

* Marknadsledare och först inom området.
* Förståelig affärsidé och produkt.
* Två starka kunder - Volvo Cars och Tetrapack - samt ett antal mindre.
* Stadig omsättningtillväxt senaste åren.
* Skalbar produkt, låga kostnader när produkten är utvecklad.
* Lätt att applicera i verksamheten för nya företag samt på nya marknader.
* Rätt i tiden. Ny teknik och som dessutom matchar megatrenden globalisering. 
* Kraftigt växande marknad enligt XMReality själva.
* Ägs till stor del idag av riskkapitalisterna ALMI och har starka ankarinvesterare i introduktionen såsom: AMF Fonder, Handelsbanken Fonder samt C Worldwide Asset management.
*Soliditet på över 80% efter senaste finansieringsrundan.

Nackdelar: 

* Ungt företag som går med förlust.
* Utvecklingsstadie, mycket investeringar men också en del intäkter.
* Ingen utdelning (såklart).
* Teknikbolag.
* Konkurrenter och potentiella konkurrenter kan snabbt komma att ta över marknaden om de är stora och starka. Ger dock också tankar kring XMR som potentiell uppköpskandidat.

Hoppas att ni gillade min första snabbanalys. Försöker komma med en för Peckas Naturodlingar inom kort.

Ha det gott!





Disclaimer: Jag har tecknat både XMReality och Peckas Naturodlingar, men har ännu inte fått tilldelning. Ta ej mina tankar som råd.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Livstecken och uppdatering!

Om första bloggmånaden, ett avslutat kvartal och ett misslyckat Aprilskämt

Fonder och Lågrisksparandet