20 snabba frågor. Del 2.

Här kommer fortsättning på förra inlägget om mig och min sparandesituation, så att ni kan lära känna mig ytterligare. Enjoy!

11. Månadssparande och fördelning?
Jag sparar 1500kr i månaden till min Utdelningsportfölj, 1000kr till min Tillväxtportföj, 500kr till Utländska aktier, 300kr till Förnyelsebar energi-portföljen, 1000kr till Lågriskportföljen och 2500kr till Fonder. Totalt: 6800kr i månaden

12. Mål med sparande?
Jag tänkte skilja mig från mängden och säga att jag sparar, och ser på alla inkomster och utgifter på ett snålt/ekonomiskt sätt för att skapa ekonomisk trygghet. Ekonomisk trygghet ger frihet och lugn, speciellt ur ett långsiktigt perspektiv. Idag är jag fortfarande i utbildningsfasen av mitt liv, det kan säkert vara så att jag hittar ett jobb i framtiden där jag trivs kanonbra och det är väl också ett av målen med min utbildning. Men jag vill ändå kunna känna känslan när jag är 40-45 år gammal att nu är det jag som bestämmer. Fortsätter jag att jobba därifrån är det mitt val, fokuserar jag på mig själv/eventuell familj så är det också mitt val. Att jobba för inkomsten ser jag inte som ett långsiktigt hållbart alternativ för min del, även om det förmodligen är drivkraften för att fortsätta jobba för många som börjar närma sig pensionsåldern. När jag är 65-70 år kanske den nya pensionsåldern ligger vid 75 år då vi antagligen kommer leva längre i framtiden. Men för min egen del kommer det inte finnas skrivna regler som påverkar mitt val av pensionsålder. Utdelningar kommer utgöra min inkomst och det genererar också frihet. Jag gillar den tanken. Jag kommer utveckla den här tanken framöver!

13. Ålder och civilstånd?
Snart 20 år gammal och sambo. Vi bor i hyresrätt men planerar att köpa bostad tillsammans om allt går enligt plan.

14. Utbildning?
Jag har läst 60 högskolepoäng nationalekonomi och studerar nu 15hp statistik och 30hp företagsekonomi parallellt. För de som är insatta utgör detta en grund för en treårig ekonomie kandidatexamen (ej civilekonom). Till hösten planerar jag att läsa Industriell ekonomi på Chalmers, det låter säkert märkligt att hoppa på det tåget när jag redan har påbörjat en utbildning, men jag har faktiskt haft det som plan hela vägen. Det har bara funnits ett högskoleprov mellan mig och målet, som nu är avklarat. Det går om man vill! Eventuellt kommer jag läsa 2-3 år på Chalmers (beroende på hur mycket jag kommer kunna räkna med mig från Handels i poängväg) för att få kalla mig högskoleingenjör. Möjligtvis gör jag färdigt kandidatuppsatsen på Handels också vid tillfälle för att få en dubbel kandidat, vi får se.

15. Lån?
Strax över 100000kr i CSN-lån. Detta lånar jag till ca 0,3% ränta och de behöver ej amorteras förrän jag slutat studera. Pengarna ligger mestadels på Avanza i nuläget men även på Collector där räntan betalar sig självt (0,8% vs 0,3%) plus lite till. Ev. kommer de att användas som kontantinsats till bostadsköp i framtiden.

16. Investeringsstrategi/filosofi?
Långsiktig utdelningsinvesterare! Jag kommer utveckla även detta i ett inlägg vid tillfälle.

Och jag kommer faktiskt inte på någonting annat aktuellt om mig själv just nu. Har ni några ytterligare frågor om mig/mitt sparande/sparande i allmänhet är det bara att lägga en kommentar eller skicka ett mail, så svarar jag så fort jag kan!

Ha en suverän fortsatt måndag!

Disclaimer för förra och detta inlägget:
- Mina ord ska aldrig ses som rådgivning.
- De tjänsterna jag pratar om är jag tyvärr ej sponsrad av, jag ger endast min egen bild och upplevelse av dem.
- Nystartade crowdfunding-tjänster är alltid förenade med en risk utöver att exempelvis ett fastighetsprojekt/ett lån inte går som det ska. Själva bolaget bakom har inga garantier för att de kommer överleva finansiellt och insatta pengar skyddas ej av insättningsgaranti.

Kommentarer

  1. Vad har du för inkomst? Kan du skriva hur mycket % går till sparandet av inkomsten? Hur tänker du på långsiktigt perspektiv med utgifter? Det verkar som du inte har alltför många nu. Bil? Barn? Båt? Hur ser en drömfördelning ut i framtiden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Tack för kommentaren. Min sparkvot ligger på ca 50% av en studentinkomst vilket jag är nöjd med. I inkomsten ingår lön från deltidsjobb, studiebidrag och studielån. I dagsläget består mina utgifter främst av hyra, mat, studiematerial, nöjen, telefonräkning, gym osv, vilka jag försöker minimera. Tanken är att min relativt tidiga aktie-entré ska kompensera för att inte behöva leva som en kyrkoråtta de kommande 20 åren, även om jag tycker mycket om att spara mina pengar. Snöbollen är redan satt i rullning så att säga och även om jag tror på att det är sunt att sätta av en så stor del av sin inkomst som man kan till sparande varje månad, är det ändå minst lika avgörande vilken inkomsten i fråga faktiskt är. Målet är att kunna upprätthålla min sparkvot på minst 50% även när jag har en fast (förhoppningsvis högre) månadslön, och de förväntade utgifterna är högre (bil, barn båt). Min önskan är att kunna slippa "skjuta upp" livet och unna mig saker under tiden. Ha det gott!

      Radera
  2. Kan du utveckla långsiktigt utdelningsinvesterare? Och kan du lite på dina företag i framtiden?

    SvaraRadera
  3. Förklaringen kom precis i ett nytt inlägg! Bolagen försöker jag hålla mig uppdaterad om dagligen för att se om någonting förändras från det jag ursprungligen investerat i. Jag kommer skriva ett inlägg om hur jag väljer mina bolag men ett kriterium är att de ska kunna prestera långsiktigt och har en affärsidé som kommer hålla i många år framöver och som jag förstår mig på.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Livstecken och uppdatering!

Om första bloggmånaden, ett avslutat kvartal och ett misslyckat Aprilskämt

Fonder och Lågrisksparandet