20 snabba frågor. Del 1.

20 snabba frågor och svar för att ni (och jag i framtiden) ska få en liten bild om vem jag är och hur mitt sparande ser ut idag:

1. Nätmäklare?
Avanza sedan start!

2. Portföljer?
Utdelningsportföljen (ISK), Tillväxtportföljen (ISK), Utländska portföljen (KF), Lågriskportföljen (ISK), Förnyelsebar energi-portföljen (ISK), Fonder-portföljen (ISK), "A1M Pharma" (Aktie- & Fondkonto, finns en förklaring bakom detta konto som kommer nedan)

3. Samlat kapital på Avanza?
179418kr den 5/3-2017.

4. Fördelning?
Utdelningsportfölj: 64480kr varav 50455kr investerade. (28,12%)
Tillväxtportfölj: 45945kr varav 40587kr investerade. (22,62%)
Utländska portföljen: 34311kr varav 34060kr investerade. (18,98%)
Fonder-portföljen: 27639kr varv 27618kr investerade. (15,39%)
Lågriskportföljen: 1036kr varav 0kr investerade. (0%)
Förnyelsebar energi-portföljen: 5312kr varav 3850kr investerade. (2,15%)
A1M Pharma: 693kr varav 692kr investerade. (0,37%)
Likvida medel: 22154kr inklusive långtidsordrar. (12,35%)

För att göra en lång historia kort angående A1M Pharma-portföljen, mitt enda A&F-konto. A1M Pharma var ett av mina första aktieköp, det gjordes via ett gäng teckningsrätter jag fick genom att ha genomfört ett test på bolagets hemsida. När jag blev utvald av alla som svarat på frågorna fick  jag tilldelning av rätterna. Dessa kunde jag ha sålt direkt och gjort en vinst om ca 500kr, men valde att genomföra omvandlingen till aktier. När jag sedan deklarerade min skatt det året valde jag att lägga till ett så kallat investeraravdrag, som ger att skatteavdrag för en del av beloppet man köper aktien för (ca 3000kr i mitt fall) då ett mindre bolag gör en nyemission. Jag fick godkänt på detta men ett krav var att jag inte fick avyttra mina aktier under de kommande fem åren för att få ha kvar avdraget. Jag tänkte att jag helt enkelt skulle låta aktien vara under 5 år för att se vad som hände. Dåligt beslut, aktien är ner knappa 80% från teckningskursen 6kr och jag har bestämt mig för att sälja på 6kr eller låta den gå ner till 0kr. A1M Pharma utvecklar behandlingar för havandeskapsförgiftningar. Aktien är inte köpvärd i mina ögon idag, men det beror mest på att jag är ordentligt trött på PM-beroende aktier i allmänhet och medicinbolag i utvecklingfas i synnerhet.

Jag kommer förklara de andra kontona och deras syfte löpande under de kommande veckorna.

5. Sparande på andra ställen än Avanza?
- Lendify: 14606,43kr
- Collector (0,8% ränta. Här har jag samlat buffert och början på kontantinsats till köp av bostadsrätt): 47800kr
- Svensk storbank för vardagsköp, gemensamt matkonto och en peng undansatt för eventuell restskatt för inkomståret 2016: 14134kr
- Tessin: Än så länge 0kr. Letar efter investeringsobjekt.
- Trine: Än så länge 0kr. Kommer eventuellt att göra en mindre investering via Trine så småningom.
- Använder även Norwegians lösning för betal & kredit-kort. Samlar poäng på varje köp till att köpa flygresor hos dem för. 1% av alla köp omvandlas till Cash Points. En Cash Point är värd 1 NOK, som alltså endast kan användas för att köpa resor hos Norwegian med. Kul grej.

Sprid riskerna över många olika investeringar!
Själv tror jag på att leta efter andra investeringar än endast börsen där jag givetvis investerar i mer än en aktie åt gången. Ovan ger jag exempel på tjänster för peer-to-peer lending (www.Lendify.se), fastighetsinvesteringar (www.Tessin.se) och investeringar i solceller i utvecklingsländer (www.Trine.se) som jag använder/kan tänka mig att använda för att få avkastning på annat håll. Gör en egen analys innan ni ger er in i något, såklart. "Lägg inte alla ägg i samma korg" får man höra från dag 1, men lägg inte heller alla ägg i så många olika korgar att det blir jobbigt att hålla koll på, tycker jag. Hitta en balans!

Ett tips för att samla sitt sparande i olika banker och tjänster (dock ej Tessin, Lendify, Trine än så länge) är att ladda ner appen Tink! Den hjälper till med att kategorisera utgifter samt att kunna se hela sitt sparande på ett och samma ställe. Nu för tiden går det även att göra överföringar och betalningar från sina konton direkt i appen, med hjälp av mobilt BankID. Kanon!

6. När köpte du din första aktie? Vilken?
Starbreeze i början av 2015, sålde med ca 30% vinst. Vid den här tiden var jag varken särskilt insatt eller intresserad och pengarna användes för att resa runt i Europa efter studenten. Också kul!

7. Innehav?
Lång lista. Kommer att läggas ut i beskrivningen av mina portföljer och även fästas någonstans så att den går att se hela tiden i bloggen. Är inte helt hemma med hur allting fungerar än. Kom gärna med bloggtips. Återkommer!

8. Totala utdelningar 2016?
1399kr.

9. Estimerade utdelningar för 2017?
154kr hittills från mestadels amerikanska bolag. 2831,65kr förväntas jag få under resten av 2017, exklusive inköp och avyttringar. Mål för 2017 är över 3000kr.

10. Bästa respektive sämsta affär?
Bästa: Spontanköp i SaltX på 11kr, sålde för 18kr.
Sämsta: A1M Pharma.

Inser att 20 frågor i ett inlägg blir för långt. Fortsättning följer i del 2!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Livstecken och uppdatering!

Om första bloggmånaden, ett avslutat kvartal och ett misslyckat Aprilskämt

Fonder och Lågrisksparandet