Sälja allt?

Hej på er.

"Sälja allt?" lyder rubriken. "Nej, helst inte?" tänker du. Och det gör helst inte jag heller. Men det är en intressant frågeställning som man borde ha i baktanke när OMXS30 har gått upp med i snitt ca 11% på årsbasis, under de senaste åtta åren. Trots breda uppgångar har de flesta bolagen inte lyckats prestera motsvarande vinster, och vi är därför runt rekordhöga värderingar på Stockholmsbörsen. Man kan tänka sig att börsdoping i form utav räntesänkningar (och därav ökad riskvilja) kan motivera dessa P/E-tal på kort sikt. Men vad händer när räntorna inom de kommande åren vänder uppåt igen? Vad händer om (när) de omvärldsfaktorer som lever på en hårfin gräns mellan att bära och brista (Trump, skattehöjningar, Brexit, bostadsbubbla, spänningar i Europa, Syrien, Ryssland, Nordkorea, listan kan såklart göras lång) faktiskt får tråkiga utfall? 

Aktiemarknaden är programmerad till att vara volatil. Ekonomin går i cykler och aktierna svänger vilt runt de oftast relativt stadiga bolag som de faktiskt ska representera. Tidigare krascher blir ett minne blott när vi bara ser uppgångar och farbror FOMO och tant TINA kommer in i bilden. Bulltrenden sedan minisättningen pga Kina-oro under 2015 har varit ännu starkare än tidigare år med få undantag. Många nya ger sig in på marknaden. JAG och en hel hög med andra nybörjare som aldrig har varit med om en riktig börs med upp- och nedgång börjar BLOGGA om aktier. Många vibbar om en börs som känns toppish finns, men det har vi väl å andra sidan kunnat läsa och höra om ända sedan finanskraschen 08. 

Poängen är väl egentligen att det är fantastiskt svårt att förutse en vändning både uppåt och nedåt. Jag har dock väldigt svårt att se att en 100 år gammal trend på i snitt 8-9% avkastning på Stockholmsbörsen skulle förändras nu. Många tror däremot att en utebliven högkonjunktur är på väg att rulla in, och vi kan lika gärna se en 3-årig uppgång till innan det är dags för en sättning. Men en sättning blir det, det är jag övertygad om. Frågan handlar bara om timing. Säljer jag nu i hopp om att få köpa in mig på rea efter en eventuell krasch kan jag lika gärna hamna utanför i 3 år och få köpa in mig på dagens nivåer efteråt (- 3 års missade utdelningar och kunskap om marknaden).

Tanken med min långsiktiga strategi är ändå till stor del att få slippa att försöka pricka toppar och bottnar, för börsen kommer alltid att gå upp tack vare vårt kapitalistiska samhälle. Tillväxt skapar pengar som skapar tillväxt. Såvida inte vårt jordklot blir sönderbombat av kärnvapen eller planeten översvämmas till följd av växthusgaser under de närmsta 50 åren planerar jag att stanna näst intill fullinvesterad i aktier, i vått och torrt. 

Om jag försöker mig på att ändra strategin något, sälja av lite vinster när det blir övervärderat och köpa in mig billigare när vi dippar, återstår att se. En tanke kan vara att vikta över en lite större del av månadssparandet till lågrisksparande under de kommande månaderna. Men att se räntor växa är ungefär lika underhållande som att se färg torka, det roligaste med mitt sparande är ändå att köpa och sälja aktier. 

Det här är bara reflektioner som jag hellre har nedskrivna på datorn än i huvudet. Nu blir det gymmet efter en extremt stillasittande dag och ikväll tänkte jag kolla in det senaste avsnittet av mästerverket Planet Earth 2. 

God fortsatt lill-lördag så hörs vi nästa gång!.

(Side note: Att få skriva av mig om detta gör faktiskt underverk hittills, inte minst att kunna gå tillbaka och titta på vad jag har pratat om i tidigare inlägg och att i framtiden få ett facit på mina tankar. Det känns utvecklande, bloggandet har tagit mig med storm. :D
Hoppas att ni tycker det är en femtedel så kul att läsa som jag tycker det är att skriva och kom gärna med feedback!)


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Livstecken och uppdatering!

Om första bloggmånaden, ett avslutat kvartal och ett misslyckat Aprilskämt

Fonder och Lågrisksparandet