FPC och andra fallande knivar - Lesson learned

Hallå där!

Jag är hemma igen efter att ha skrivit min andra tenta på två dagar. Det har varit en intensiv vecka och efter det här inlägget kommer dagen bara tillägnas meningslösa saker. Men, marknadsföring och statistik ligger förhoppningsvis bakom mig från och med idag!

När jag kom ut ur tentasalen tittade jag självklart på börsen det första jag gjorde. Både där och i Twitterflödet hade det hänt saker. Tyvärr hade jag en liten del kvar av mitt FPC-innehav som jag egentligen haft en dålig magkänsla på under hela ägandeperioden. Det var en chanspost som inhandlas för att jag gick i fällan. "Nu måste botten vara nådd" tänkte jag på 50kr. -30-40% sålde jag av hela skiten med. Inkompetent ledning och en riktigt skräpaktie i dagsläget i flera andra avseenden. Detta styr mig mot en liten diskussion om ett av de vanligaste misstagen man kan göra på börsen - försöka fånga den fallande kniven.

När FPC började dala efter toppen såg jag ett kanoninlägg av någon aktiebloggare som skrev om ett förhoppningsbolags generella kursresa, hittar det tyvärr inte. Tanken ligger i alla fall som vanligt i gruppsykologin. Köptrycket på aktien ökar när förhoppningsbolaget blir allmänt känt och dess visioner låter självklara och uppenbara, kursen rusar, alla vill in. När bolaget når massan är det tyvärr för sent och institutionerna och fonderna börjar sälja av. På toppen är det bara en tidsfråga innan någonting går snett, allting måste nämligen gå enligt plan för att fortsätta motivera skyhöga multiplar. Det kan handla om fuffens i ledningen eller vanligast av allt: Bolaget lever inte upp till sina egna och börsens prognoser och förväntningar. Vinstvarningar, dåliga siffror osv osv leder till krasch.

Det här förlorar småsparare, (inkl jag själv idag), oerhört mycket pengar på. Det går såklart inte att köpa ett bolag med motiveringen "nu kan det inte gå ner mer" eller "det måste gå upp mer nu för det har gått upp så mycket tidigare" eller "titta vad billigt det är nu efter dippen". Köper gör man när man har hittat någonting man verkligen tror på och som är värt varenda krona man lägger ner på det. Oavsett vad som står i tidningar, på nätet eller vad "proffsen" säger - bygg ALLTID en egen uppfattning. Misstaget jag själv gjorde med FPC var att tro för mycket på bolagets framtid. Irisskanning, biometri lät klockrent. Siffrorna har inte sett fantastiska ut men idén kändes aktuell. Däremot hade jag för dålig koll på bolagets katastrofala kommunikation och tråkigheter som utreds inom organisationen.

Förutom att jag har ägt FPC äger jag i nuläget Novo nordisk, HM, Kopparbergs och Starbreeze. De har alla någonting gemensamt. Just det, fallande knivar. Jag köper helt enkelt ofta i fel trend. En klassisk fälla som jag känner till mer än väl, men ändå går i gång på gång. Jag tror att orsaken är en blandning av tankevurpan som jag pratar om, där jag intalar mig själv att bolaget är "billigt" efter nedgång utan att ha stenkoll på siffrorna, och att jag helt enkelt är för ivrig. Detta är någonting jag måste ta in och försöka lära mig fullt ut för att bli en bättre investerare. En bit på vägen är att planera mina köp ännu noggrannare och att gå på Unga Aktiesparares aktiekurs på avancerad nivå, för att lära mig mer om trender och teknisk analys.

Så för att summera: Gör alltid hemläxan. Läs på och lyssna inte för mycket på vad andra säger. Ta alltid reda på varför ovanliga kursrörelser uppstår. Försök timea rätt trend. Vi vill att aktierna ska gå uppåt, inte nedåt.



Lesson learned! Här kommer en bild på när Mark försöker fånga en kniv. Trevlig tisdag, nu tar jag helg. :D

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Livstecken och uppdatering!

Om första bloggmånaden, ett avslutat kvartal och ett misslyckat Aprilskämt

Fonder och Lågrisksparandet